Followers

Unique of Islam Headline Animator

Sabda Rasulullah SAW:

"Sebarkanlah ajaranku walaupun satu ayat " Surah Al-Ahzab : Ayat 71 "Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar." Petikan Daripada Kitab Fikhul Jihad Karangan oleh Prof. Dr. Sheikh Yusuf Al-Qaradhawi ini: “Menggunakan internet untuk menyampaikan maklumat Islam, menyampaikan suara Islam dan memperlihatkan Islam merupakan satu jihad utama”

Show your appreciation to this blog.

Tafsir Mimpi tidak sama seperti di tempat lain

Friday, January 30, 2009

kisah Jamak (taqdim & takhir) dan Qasar

Assalamualaikum..
alamak....
emmm ..bangun2 je pagi-pagi 31 hb jan 2009 teringat saya bahawa saya terlupa hendak mencari maklumat tentang solat jamak dan qasar
(yela..jarang p jauh2..xdpt applykn ilmu yang ada...)
saya akan pergi ke terengganu selama sebulan
ilmu basic2 saya insyaallah tahu..cuma hendak melakukannya je yang agak risau jika salah melakukannya
saya mencari maklumat di internet...
ada juga yang saya jumpa..tetapi tiada yang seperti apa saya kehendaki..

tetibe..terdengarlah bunyi ..click2..
korang semua tahu ke bunyi ape?
ha...2 bunyi ym kawan saya bukak ym ...
beliau belajar di US...
ex-room mate saya semasa dimatrik

kemudiannya, saya bertanyalah kepada beliau..
ayat di ym seperti ini..pada pukul 6.30-6.55
(p/s: sue..kte copy paste ayat conversation kte eh..hehe)

penulis :salam sue, nk bertanye blh?
sue: wslm nora
sue: xleh
penulis: ble mase kte akan wat jamak n bile mase kte akan wat qasar?huhuhu
sue: haha
penulis: xblh tanye ke?hehe
sue: jap eh..sbb sue baru blk bilik..
penulis: kte nk betolak trengganu pg ni huhu
sue: sori..td pi tanggal2 winter coat smua
sue: wah..pakai winter coat 2 hehe
sue: setau & ape yg sue fhm...kite bleh qasar kalau pjlnn lbh 2 marhalah dgn tujuan baik
sue: aah..sbb sejuk kt sini
penulis : sbb kte nk posting trengganu sbln.2 g tanye. kul7 ni betolak. qasar kn kte memendekkan rakaat 2
sue: sbb kite pi jln lbh 2 marhalah..so bleh jama' & qasar
penulis: jamak menghimpunkn
penulis: jd niat die cmne?
sue: tp maghrib & subuh xleh qasar..sbb mmg dh pendek
penulis: tau..zohor n asar, maghrb ngn isyak kalo wat jamak
sue: shj aku solat fardhu zohor 2 rakaat qasar krn Allah taala
sue: yup
penulis: zohor asar je qasar..ble mase nk niat jamak?kalo kte menghimpunkn dan memendekkan?
sue: isay' bleh jgk qasar
sue: oo..ni nk jama' qasar la ni eh?
penulis: blh kn gabung
penulis: cme xphm cmne nk wat
penulis: huhu sbb xpenah wat,xpenah jln jauh
sue: boleh2, zohor + asar = shj aku solat fardhu zohor 2 rakaat qasar & dijamakkan kpd asar scr jamak taqdim tunai krn Allah taalasue: kalau jamak ta'khir..tukar jmk taqdim tu kp jmk takhir
penulis: kire asar pn 2rakaat kn walaupun xsebut qasar dlm niat 2?
sue: lps abis 2 raakat zohor tu..akan bg slm
sue: so lps tu kena angkat takbir lg skali
sue: tuk solat asarnora lia: owh..ic2..xtau pn..huhu
penulis: niat mase wat asar 2 same mcm atas la kn, tp xpyh tmbh jamak ke?
penulis: jap ye..kte solat subuh jap..
penulis: sue tulis la dlu
sue: hmm..niat yg td tu kann...bleh jgk dibaca mcm ni (pendek skit)
sue: zohor + asar (jmk taqdim + diqasar)
sue: shj aku solat fardhu zohor 2 rakaat qasar dgn jamak taqdim krn Allah Taala
sue: pastu utk solat asar nye: shj aku solat fardhu asar 2 rakaat qasar dgn jmk taqdim krn Allah Taala
sue: kalau solat qasar & jamak takhhir...buat 2 raakat asar pastu diikuti 2 raakat zohor
sue: tp..utk qasar & jama' takhir...kena niat nak "jamak & qasar takhir" tu mase waktu zohor (sbb dah tau xsempat nk solat dlm waktu zohor..sbb xjumpe tmpt & sbgnye)
penulis: owh..kirenye kte mendahului yg masuk waktu dlu la..cm asar, wat asar dlu br zohor..im rite?
sue: itu kalau jmk takhir la
penulis: 2 maksud ktesue: kalau jmk taqdim..solat zuhur dulu
sue: aah
penulis: aha..hhehe
penulis: slame berape ari ek blh wat ni?3 ari kn sue?ke 2ari?lupe dh
sue: aah
penulis: 3ari?ke 2 ari?
sue: 3 hari
penulis: ok2...thanks sue...info berguna
penulis: hehe
sue: same2

itulah info yang saya dapat walaupun sekjap..
alamak..dah nk dekat pukul 7..
k la kengkawan..saya bersiap dan bertolak dulu...
mungkin lambat update blog ini..
thanks again 2 my beloved friend..suhada..a.k.a sue

No comments:

Add Your Link Here

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Jom Solat

ANDA INGIN KUAT? HEBAT? HUBUNGAN ANTARA YANG MAHA ESA DENGAN DIRI KITA

MARILAH MENUNTUT ILMU

PERHATIAN..
letakkan link http://uniqueofislam.blogspot.com/
pada blog anda..
terima kasih.
..........................................................................................

Disclamair:

Blog ini sebenarnya adalah untuk kegunaan rujukan saya di masa kini dan masa hadapan.
kalau terlupa, blog ini la yang akan mengingatkan saya kembali apa yang telah lupa..
moga dapat dikongsi bersama pembaca,pelawat, sahabat tidak kiralah di mana anda semua berada..
Posts di dalam blog ini saya telah mengkaji kesahihannya dahulu sebelum dipost.
Jika masih lagi ada terdapat kesilapan di dalam post blog ini, sila kemukan komen pada post tersebut, saya akan segera mengkaji dan memperbetulkan kembali post tersebut

Sekian Terima Kasih. =)


referer from..

himpunan Doa-doa SESUAI untuk Pelajar

1-DOA MOHON DILINDUNGI DARI ORANG JAHAT

Ya Allah Tuhan yang Nur Nya berada dalam rahsia Nya, dan rahsia Nya berada dalam makhluk Nya, lindungilah aku dari pengelihatan orang-orang yang mengintai dari hati orang hasut dan orang yang zalim, seperti Engkau melindungkan roh manusia dalam tubuhnya, sesungguhnya Engkau maha kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

2-DOA MAKAN UBAT MOHON DISEMBUHKAN

Dengan nama Allah Tuhan yang menyembuhkan. Dengan nama Allah Tuhan yang mencukupkan. Dengan nama Allah Tuhan yang memaafkan. Dengan nama Allah Tuhan yang tidak dimudaratkan oleh segala sesuatu, baik di bumi mahupun di langit dan Ia maha mendengar dan maha mengetahui.

3-DOA MOHON DIHIDUPKAN HATI

Ya Allah Tuhan yang maha hidip, berdiri sendiri, pencipta langit dan bumi, Tuhan yang maha besar dan maha mulia, Ya Allah tidak ada Tuhan yang patut disembah hanya Engkau, aku memohon kepada Mu semuga kiranya Engkau hidupkan akan hatiku dengan Nur hidayah Mu. Ya Tuhan ku yang maha kasih sayang.

4-DOA KETIKA MEMULAKAN PEKERJAAN

Dengan nama Allah, aku mulai dan aku bertawakal kepada Allah, aku berpegang teguh kepada Allah, cukup Allah tempatku berpegang dan bertawakal, tidak ada yang lebih kuat dan kuasa hanya Allah yang maha tinggi dan Esa.

5-DOA MOHON KEKUATAN IMAN

Wahai Allah, berikanlah kepada hamba keimanan yang sebenar-benarnya yang tiada kekufuran sesudahnya itu serta merupakan rahmat yang dengannya itu hamba dapat memperoleh kemuliaaan tuhan di dunia dan akhirat.

6-DOA DIBUKA DADA UNTUK MENERIMA ILMU DAN DIBERI KAFASIHAN

Ya Allah, Bukakanlah dadaku, mudahkanlah urusanku dan hilangkanlah kekakuan pada lidah agar mereka faham akan perkataan ku.

7-TASBIH UNTUK HILANGKAN WAS-WAS

Maha suci Tuhan yang memiliki, Tuhan yang maha kudus, Tuhan yang menjadikan dan yang memperbuat. jika Ia mengkehendaki, dihilangkan Nya dan diganti Nya dengan kejadian yang baru. Tidaklah yang demikian itu menyusahkan bagi Allah SWT.


8-DOA MOHON MIMPI BERTEMU NABI SAW


Ya Allah sumber pancaran Nur, Ya Allah Tuhan yang mengatur semua perkara, Semuga Engkau sampaikan daripadaku salam dan tahiyyat kepada roh Nabi Muhammmad SAW an roh keluarga Nabi Muhammad SAW.

9-DOA MOHON KEMUDAHAN DALAM BEKERJA DAN BERFIKIR

Ya Allah, tidak ada yang mudah, kecuali sesuatu yang Engkau jadikan mudah, Engkaulah yang menjadikan yang susah itu mudah.

10-DOA UNTUK MENERANGKAN PENGELIHATAN

Ya Nur (dibaca 11 kali setiap hari selepas mengerjakan sembahyang fardhu lima waktu)